Batu caves en Kuala Ghanda, het olifanten opvangcentrum

8 november 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Allright, it's time to leave KL now.... Vandaag staan de Batu caves en het olifanten opvangcentrum op de planning om daarna door te rijden naar het nationaal park Taman Negara. Eerst met de trein tot de Batu Caves, het is een Indische grot met daarvoor een mega grote standbeeld uit goud. Tot boven te komen moet je eerst 271 trappen trotseren die ik met mijn 13 kg langsachter en 4 kg langsvoor heb gehaald. Dat was een goeie work-out! Was wel kapot als ik boven kwam hoor, zo geweldig is mijn conditie toch niet ;-) het was mooi om te zien maar niet wauw. Vooral een toeristische trekpleister. Daarna een (te dure) taxi genomen naar Kuala Ghanda. Ik heb gezocht voor een opvang centrum en zeker geen plaats waar ze de olifanten kunstjes moeten laten doen en waar je een ritje kan maken op hun rug. Want dit is allesbehalve diervriendelijk! In dit centrum worden mishandelde, verstoten olifanten verzorgd tot ze weer in de natuur terug kunnen gaan. Je kan ze eten geven en met ze in de rivier gaan om ze te wassen. Jammer genoeg stond het water in de rivier te hoog en konden we de baby olifantjes niet wassen :-( heel jammer want dit had ik wel een unieke ervaring gevonden. Ik ben er niet lang gebleven want vond het toch ook al heel toeristische lijken, en de verzorgers hadden hier toch ook stokken met haken vast dus heb wat mijn twijfels bij wat hun website beweerde. Maar het was eens fijn om een olifant van dichtbij te zien, te voelen en eten te geven. Er ging er zelfs 1 bijna aan de haal met mijn dopje van mijn lens :-) toen ik uit het park liep stonden er nergens geen bussen of taxi's....hmmmm... iedereen was daar met een eigen auto naartoe gegaan, ik was de enige met een taxi, vandaar dat die ook zo duur was, 66€ voor 1,5u rijden. Tja, daar stond ik dan :-) wat doe je dan? Een lift vragen was mijn enigste optie. Had ik nog nooit gedaan in mijn leven, maar ik vind dat je alles eens gedaan moet hebben in je leven :-) iedereen die ik aansprak ging terug naar KL...terwijl ik de andere kant op moest...hmmm, na een paar wagens later heb ik dan maar beslist om terug te gaan naar KL om van daaruit morgen naar Taman Negara te vertrekken. Ik mocht gelukkig mee rijden met 2 vriendelijke duitse meiden. Yes! Ik hoefde gelukkig niet op straat te slapen ;-) het werd een gezellige 2u durende rit terug. Ze hebben me afgezet in KL central, dus wat ik daar verscheten was kwam me nu goed te pas, want ik wist de weg direct terug :-) ik heb de gastheer van de studio gevraagd of ik nog 1 nacht langer kon blijven maar het was helaas al volzet. Dan maar mijn andere connectie gevraagd en ik kan gelukkig een nachtje bij hem couch surfen! Dus vandaag liep niet alles volgens plan maarja, dat gebeurd wel eens he, vind ik ook nog wel leuk aan het reizen. Je weet nooit hoe je weg zal zijn :-) morgen neem ik dus de bus of trein tot het park, om daar een 2 dagen tocht in de jungle te gaan doen en daar zal er geen Wi-Fi zijn dus jullie zullen me even niet meer horen.....toedels!!!